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Objet d'information
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CA ON00420 GVI · Collection · 1940-1971

La collection comprend des documents textuels et des photographies créés par l'Aviation royale canadienne aux fins d'inventaire de ses véhicules terrestres. Les fiches de données techniques comportent de l'information détaillée sur la marque, le modèle et les caractéristiques des divers éléments des véhicules, y compris les moteurs, les pneus et les batteries. Des exigences concernant l'équipement sont également indiquées sur les fiches. Les photographies montrent les véhicules d'un point de vue trois-quarts, des côtés droit et gauche des véhicules. Les photos des véhicules sont classées par fonction, (p. ex., déneigement, services médicaux, dépannage, etc.), et chaque type de véhicule a son propre code au sein du groupe, avec les codes plus détaillés selon le
modèle (p. ex., dans le code « L20-D57-1705 », L désigne la fonction, 20, le nombre de variations, D57, le type, et 1705, le modèle précis de véhicule). Originalement conservées dans des relieurs, les archives ont été transférées dans des chemises et des boîtes archivistiques, et sont classées en ordre alphabétique selon les titres qui étaient indiqués sur les relieurs originaux.

Fonds Gordon F. Hoffos
CA ON00420 GFH · Fonds · 1942-2006

Le fonds comprend des photographies et des documents recueillis par Gordon Francis Hoffos au cours de sa carrière en aviation, surtout pendant la période de 1942 à 1959. Le fonds renferme cinq dossiers : GFH-001 Documents des Forces canadiennes; GFH-002 Coupures et documents éphémères; GFH-003 Correspondance; GFH-004 Photographies individuelles; et GFH-005 Album photo.

Hoffos, Gordon Francis, 1920-2009
Fonds James Henry Taylor
CA ON00420 TAY · Fonds · 1943-1953, 2018

Le fonds comprend le livre de bord de l’ARC de J.H. Taylor, un portrait photographique en couleur, et deux copies de documents : un formulaire d’états de service des Forces armées canadiennes daté de 1953, et une chronologie de ses fonctions à l’ARC créée à partir de l’information consignée dans le journal de bord.

Taylor, James Henry, 1921-
Fonds Jeffrey Hale Supple
CA ON00420 SUP · Fonds · 1924-1935, 1999

Le fonds comprend des lettres originales écrites par Jeffrey Hale Supple et des lettres de correspondants à qui sa mère a écrit suivant son décès. On ne trouve pas de lettres écrites par sa mère. Il y a aussi trois albums de photographies portant sur la carrière de Jeffrey Hale Suppple de 1928 à 1934, ainsi qu’un album qui ne lui a peut-être pas appartenu, mais qui porte sur l’expérience d’un autre membre de l’Aviation royale à Bagdad, vers 1924-1926. Le travail du personnel et des bénévoles du musée est aussi inclus dans le fonds, comme des photocopies et des transcriptions de lettres et de la recherche supplémentaire (surtout des copies d’articles). Le fonds est classé en cinq séries : lettres originales; photocopies de lettres; transcriptions de lettres; information supplémentaire; et albums de photographies. Les lettres originales ont été numérotées de façon séquentielle suivant le numéro de catalogue 1967.1157, allant de 1967.1157.1 à 1967.1157.131. Les photocopies et transcriptions de lettres ont reçu des numéros de catalogue global, soit 1967.1157.200 et 1957.1157.300, respectivement. Les albums photo ont également reçu des numéros de catalogue global, soit 1967.1157.400, 1967.1157.500, 1967.1157.600 et 1967.1157.700, en plus des lettres A à D. Chaque photographie dans chaque album a ensuite reçu un numéro séquentiel selon son emplacement dans l’album; par exemple, la photo A-1 est la première photo dans l’album A. L’information supplémentaire a reçu le numéro de catalogue global 1967.1157.900. Le numéro 1967.1157.800 n’a pas été utilisé.

Hale Supple, Jeffrey, 1903-1934
Fonds J.J. Sebisty
CA ON00420 SEB · Fonds · 1939-1946

Le fonds comprend des documents photographiques et textuels liés au service de John Joseph Sebisty pendant la Seconde Guerre mondiale. On y trouve notamment trois albums photo, un livre de bord, un manuel de routes aériennes, un portrait photo, un certificat de démobilisation, et un dossier relatif à l’enquête de l’écrasement de 1944. Il contient également plusieurs objets, dont trois épingles militaires, un insigne du 110e escadron et un héliographe. Le fonds est classé dans un ordre chronologique approximatif.

Sebisty, J.J.
Fonds John Arnold
CA ON00420 ARN · Fonds · 1980-1986, 2022

Le fonds comprend des documents relatifs au projet de construction du hall d’honneur de l’ARC au Musée national de l’aviation (maintenant le Musée de l’aviation et de l’espace du Canada), lorsque John Arnold a agi en tant que conseiller en conception et conseiller artistique. Les documents comprennent des propositions d’artistes et d’architectes, une ébauche du rapport de John Arnold au Fonds du mémorial de l’ARC, des dessins techniques, des photos, des notes sur des réunions et autres sujets, et de la correspondance avec les différents acteurs du projet. De façon générale, le fonds est classé dans l’ordre où il a été reçu, comme en témoigne l’inventaire préliminaire annoté qui a été ajouté à la fin des dossiers originaux. L’archiviste a regroupé certains documents de correspondance en fonction des correspondants, comme l’indiquent les annotations de l’inventaire.

Arnold, John, 1934-2017
Fonds Roger Beebe
CA ON00420 BEE · Fonds · 1964-1968

Le fonds comprend 102 diapositives en couleurs prises entre 1964 à 1968 des aéronefs et des bases aériennes de l’OTAN à Marville, en France, et à Lahr, en Allemagne, où la 1re Escadre de l’ARC a été postée. On y trouve aussi 7 insignes ayant appartenu à M. Beebe pendant sa carrière au sein de l’ARC. Les diapositives et les insignes sont classés selon l’ordre numérique établi dans l’inventaire préliminaire.

Sans titre
Camp X Military Museums fonds
CA ON00329 F 37 · Fonds · 1977-1980

Fonds consists of three series: administrative records, publications, and correspondence. Correspondence contains the incoming and outgoing letters of Alan Dewar, secretary of the Camp X Military Museums Board of Directors. Letters discuss the purpose of the organization, fundraising, and future plans. The majority of letters focus on inviting important people to a dinner held in January 1978 to introduce the plans for the Museum to potential donors and members of the government. Administrative records consist of meeting agendas, minutes, by-laws, and letters of incorporation. Publications includes two published newsletters of the Camp X Military Museums Society.

Sans titre
Benjamin and Mary Avery fonds
CA ON00159 P220 · Fonds · 1912-1971 (predominant 1930-1966)

The Benjamin and Mary Avery fonds contains textual records, photographs, maps and documentation mostly relating to Benjamin Avery’s accomplishments as a Forester and administrator. While some of the photographs depict his stay at Yale and his participation in sports, most are of meetings with administrators of different pulp and paper companies. The newspaper clippings and correspondence pay tribute and document his different roles and achievements in the sector of forestry.

Birth certificate, certificate of Naturalization, and US Army records with diaries documenting 5 years of Mr. Avery’s daily life offer insight into his private life.

The personal and public tributes after his death and the naming of the Benjamin F. Avery Physical Education building at Laurentian University are also well documented and outline his role and the recognition of his significant contribution to Forestry and the population of Northern Ontario.

Sans titre
Collection · 1860-

The photographs are arranged by subject matter and cover activities in and around the town of Deseronto, Ontario. The majority date from the late nineteenth century and many depict the lumber-related industries of the Rathbun Company in Deseronto. There are also photographs of school groups, churches, railways, First World War airfields and portraits of Deseronto citizens.

Ernest H. Bartlett fonds
CA ON00370 F0122 · Fonds · 1910-1971

Fonds consists of personal files containing correspondence, articles, photographs, certificates, etc. relating to Ernest Bartlett's family and career with the Toronto Telegram.

Sans titre
E.C.A. Gordon fonds
CA ON00370 F0315 · Fonds · 1856

The fonds consists of a diary of E.C.A. Gordon and account book for work in the shipyards at Galatea, Constantinople, for the year 1856. The accounts are kept in piastres [Spanish currency] and British pounds.

Sans titre
No Price Too High Fonds
CA ON00411 MG-0003 · Fonds · ca. 1936-1995

The No Price Too High Collection is a body of documents and items brought together during the production of the television mini-series of the same name. This series was produced in response to the 1992 CBC mini-series The Valour and the Horror. Many veterans and members of the historical community felt that the CBC’s series presented an unfair depiction of Canada’s contribution to the Second World War, with its dubious treatment of documentary evidence, and lack of understanding as to what some veterans may have actually experienced. The response was a mini-series produced using primary documents of various sorts, donated to the production crew by veterans or family members of veterans in the hopes of their story being used to present a more positive depiction of Canada in the Second World War.

This collection contains material relating to the experiences of Canadian veterans and their families during the Second World War. Other materials besides textual records include audio cassettes, video cassettes, original and copied photographs, newspaper clippings, photocopied newspaper clippings, and physical objects such as a soldiers ‘dog tags’ (personal identification tag).

Eccles Fonds
CA ON00411 MG-0014 · Fonds · ca. 1916-1979

The Eccles Fonds contain typed bulletins (“Battery Banter”), newspaper clippings, correspondence, and nominal rolls pertaining to the 67th Varsity Battery Association, a Canadian artillery unit in the First World War that consisted largely of students and graduates of the University of Toronto. The collection also contains personal correspondence letters from 1916-1918.

Naval Fonds
CA ON00411 MG-0011 · Fonds · 1700-1988

The Naval Fonds contain material relating primarily to British, French, and American navies ranging from 1700 to the 1980s. The documents include ship lists and registers, naval statistics, photographs, booklets, and notes on correspondence.

Shephard Fonds
CA ON00411 MG-0002 · Fonds · ca. 1939-1995

Fonds contain material relating to operational military research from the second half of the 20th century. The documents are multi-disciplinary in nature, providing scientific, mathematical and historical perspectives of the same topic. Many documents originally come from the Public Records Office UK (PRO), now known as The National Archives (TNA). In such cases, original archival references will be provided, and potential researchers are encouraged to cite these whenever possible. For more information on these Fonds or on Ronnie Shephard, please visit http://lmharchive.ca/the-ronnie-shephard-fonds/.

Sans titre
Miles family fonds
Fonds · 1916-2012

The fonds consists of 48 letters written during World War I, transcriptions of the letters, 1 cd and a book titled “Just a Few Lines: A Memoir of William Thomas Miles from the Great War, 1916-1919.” The book is written by Thomas N. Miles and William J. Miles, Will Miles' sons and is based on the collection of letters in this fonds. 47 of the letters are from Will Miles to his mother and 1 is from his cousin Maud to Will Miles. The letters are written between Sept. 30, 1916 and Feb. 18, 1919. Most of the letters are sent from France with a few of them sent from England, Barriefield Camp and Bramshott Camp. The letters discuss Will Miles' day to day life being a soldier during WWI, Flanders mud, lice, hunger and poison gas, meeting girls, complaining of the the food he eats, people being injured or sick, himself being injured, the weather, thanks for recieving parcels, running into old friends and looking forward to coming home in 1918.

Sans titre
CA ON00156 2014-55 · Fonds · 1925-2013

Books of remembrance. One records the names and dates of death of Women's Institute members of the branches at: Roslin, Plainfield, Phillipston (Bethel) Zion, Quinte, Carmel, Cannifton, Melrose, Foxboro, Tyendinaga East, Moira, Chapman's, Parkdale, Lonsdale and Marlbank (1925-2013). The other is a scrapbook with photographs and brief biographies of men who had enlisted for the Second World War in the areas covered by the Women's Institute branches of: Melrose, Phillipston (Bethel) Zion, Plainfield, Quinte, Roslin and Tyendinaga East (May 1944).

Sans titre
Ron Baker fonds
Fonds · 1929-1950

Fonds consists of the following series: World War 2 Military training materials. These items Ron used as an instructor during World War 2.

Sans titre
Harold Wakely
CA ON00154 2019.13.4 · Pièce · 1945

Harold Wakely as a child in a cadets uniform. Photo from 1945 taken at 118 Charles St. Port Hope. Black and white.